00:00
WOMEX 2018
Al sinds 1994 komen er talloze musici, boekingsagenten, persbureaus en mediabedrijven van over de hele wereld af op de 'wereldmuziektentoonstelling' World Music Expo (WOMEX). Deze muziekbeurs is door de jaren heen neergestreken in verschillende Europese steden, waaronder Berlijn, Brussel, Marseille, Stockholm, Sevilla, Cardiff en Boedapest. In 2018 vond WOMEX plaats in Las Palmas op Gran Canaria. Eén van de deelnemers was zangeres Lucibela, afkomstig van het Kaapverdische eiland São Nicolau. Haar trefzekere, warme stem is te danken aan haar jarenlange ervaring met de klanken van genres als morna en coladeira.
00:54
Yonglee & the DOLTANG
Het jaarlijkse jazzahead! in het Duitse Bremen omvat een internationale beurs, tentoonstellingen en een muziekfestival. Het brengt musici, boekers, agenten, organisatoren, musicologen en muziekliefhebbers samen. Hiermee is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste gebeurtenissen op de jazzkalender. In 2024 besteedde jazzahead! bijzondere aandacht aan de jazzscene van Nederland en traden er in drie dagen tijd ruim 40 internationale jazzgroepen op. Eén van de acts op jazzahead! 2024 is Yonglee & the DOLTANG. Dit uit vijf leden bestaande ensemble is afkomstig uit Zuid-Korea. Onder aanvoering van pianist en componist Yonglee spelen zij muziek die het midden houdt tussen progressive rock en improvisatiemuziek. Hun muziek diept de ingewikkelde verlangens en de ironische absurditeiten van de moderne Koreaanse samenleving uit. Daarbij gaat het om de balans tussen “complexiteit”, voortkomend uit de schoonheid van structuur, en “eenvoud”, afgeleid van spontane en emotieve improvisatie. Yonglee & the DOLTANG bestaat uit Yonglee (piano, elektrische piano), Yechan Jo (gitaar), Youngwoo Lee (synthesizer, elektronica), Hwansu Kang (bas) en Dayeon Seok (drums).
01:39
jazzahead! 2022 - Jo Beyer
jazzahead! in het Duitse Bremen is een internationale beurs, tentoonstelling en festival. Het brengt musici, boekers, agenten, organisatoren, musicologen en muziekliefhebbers samen. Hiermee is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste gebeurtenissen op de jazzkalender. In 2022 besteedde jazzahead! bijzondere aandacht aan Canada’s jazzscene en traden er in drie dagen tijd veertig internationale jazzgroepen op. Eén daarvan is de band JO van de in Keulen gevestigde drummer en componist Jo Beyer. De veelgeprezen drummer Beyer wordt bijgestaan door Felix Elsner (piano), Sven Decker (tenorsaxofoon) en Andreas Wahl (gitaar en E-bow). Zij improviseren op diens pittige composities met een bijna nonchalant gemak. Het is overduidelijk, het in 2015 opgerichte JO houdt zich aan het bandmotto: “compromisloos plezier”!
02:09
Jazzed Out Londen
Jazzed Out laat zien dat elke willekeurige locatie als podium gebruikt kan worden. In Jazzed Out worden ongebruikelijke plekken, verspreid over diverse wereldsteden, gebruikt als decor voor korte jazzoptredens. Denk hierbij aan garages, straathoeken, metrowagons en parken. De ongecompliceerde ruwheid van de metropolen smelt samen met de muzikale creaties van verschillende artiesten die op zoek zijn naar het perfecte ‘Urban Podium’. In deze aflevering is Londen aan de beurt. Onder meer de trompettist Matthew Halsall, saxofonist Soweto Kinch en pianist Neil Cowley tonen aan dat jazz overal op zijn plaats is.