00:00
WOMEX 2018
Al sinds 1994 komen er talloze musici, boekingsagenten, persbureaus en mediabedrijven van over de hele wereld af op de 'wereldmuziektentoonstelling' World Music Expo (WOMEX). Deze muziekbeurs is door de jaren heen neergestreken in verschillende Europese steden, waaronder Berlijn, Brussel, Marseille, Stockholm, Sevilla, Cardiff en Boedapest. In 2018 vond WOMEX plaats in Las Palmas op Gran Canaria. Eén van de deelnemers was zangeres Lucibela, afkomstig van het Kaapverdische eiland São Nicolau. Haar trefzekere, warme stem is te danken aan haar jarenlange ervaring met de klanken van genres als morna en coladeira.
00:54
Yonglee & the DOLTANG
Het jaarlijkse jazzahead! in het Duitse Bremen omvat een internationale beurs, tentoonstellingen en een muziekfestival. Het brengt musici, boekers, agenten, organisatoren, musicologen en muziekliefhebbers samen. Hiermee is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste gebeurtenissen op de jazzkalender. In 2024 besteedde jazzahead! bijzondere aandacht aan de jazzscene van Nederland en traden er in drie dagen tijd ruim 40 internationale jazzgroepen op. Eén van de acts op jazzahead! 2024 is Yonglee & the DOLTANG. Dit uit vijf leden bestaande ensemble is afkomstig uit Zuid-Korea. Onder aanvoering van pianist en componist Yonglee spelen zij muziek die het midden houdt tussen progressive rock en improvisatiemuziek. Hun muziek diept de ingewikkelde verlangens en de ironische absurditeiten van de moderne Koreaanse samenleving uit. Daarbij gaat het om de balans tussen “complexiteit”, voortkomend uit de schoonheid van structuur, en “eenvoud”, afgeleid van spontane en emotieve improvisatie. Yonglee & the DOLTANG bestaat uit Yonglee (piano, elektrische piano), Yechan Jo (gitaar), Youngwoo Lee (synthesizer, elektronica), Hwansu Kang (bas) en Dayeon Seok (drums).
01:39
jazzahead! 2022 - Jo Beyer
jazzahead! in het Duitse Bremen is een internationale beurs, tentoonstelling en festival. Het brengt musici, boekers, agenten, organisatoren, musicologen en muziekliefhebbers samen. Hiermee is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste gebeurtenissen op de jazzkalender. In 2022 besteedde jazzahead! bijzondere aandacht aan Canada’s jazzscene en traden er in drie dagen tijd veertig internationale jazzgroepen op. Eén daarvan is de band JO van de in Keulen gevestigde drummer en componist Jo Beyer. De veelgeprezen drummer Beyer wordt bijgestaan door Felix Elsner (piano), Sven Decker (tenorsaxofoon) en Andreas Wahl (gitaar en E-bow). Zij improviseren op diens pittige composities met een bijna nonchalant gemak. Het is overduidelijk, het in 2015 opgerichte JO houdt zich aan het bandmotto: “compromisloos plezier”!
02:09
Jazzed Out Londen
Jazzed Out laat zien dat elke willekeurige locatie als podium gebruikt kan worden. In Jazzed Out worden ongebruikelijke plekken, verspreid over diverse wereldsteden, gebruikt als decor voor korte jazzoptredens. Denk hierbij aan garages, straathoeken, metrowagons en parken. De ongecompliceerde ruwheid van de metropolen smelt samen met de muzikale creaties van verschillende artiesten die op zoek zijn naar het perfecte ‘Urban Podium’. In deze aflevering is Londen aan de beurt. Onder meer de trompettist Matthew Halsall, saxofonist Soweto Kinch en pianist Neil Cowley tonen aan dat jazz overal op zijn plaats is.
03:41
The Mel Lewis Orchestra live at Estival Lugano
Estival is een jaarlijks jazzfestival sinds 1977 en vindt plaats in het Italiaanssprekende gedeelte van Zwitserland, in een stad genaamd Lugano. Estival biedt een opwindende en in het bijzonder een verassende line-up zich in het bijzonder richt op de wereld van moderne muziek. Bij Estival staat het promoten van de pracht, de tolerantie en het bestaan tussen verschillende culturen voorop. Het Mel Lewis Orchestra was één van de invloedrijkste bigbands sinds het swingtijdperk. Mel Lewis’ kenmerkende gebruik van het cymbaal werd het handelsmerk van het Mel Lewis Orchestra. Deze ongewone band schiep nummer na nummer nieuwe stijlen, en kreeg het voor elkaar om succesvol te blijven in een periode waarin bigbands inboetten in populariteit.
04:32
Mn'JAM Experiment: Live with a Boom
Stel je voor dat beeldende kunst en muziek niet langer twee aparte velden zijn; dat musici zich niet alleen bezighouden met hun instrumenten, maar ook met het visuele aspect van hun optreden: ziehier het Mn’ JAM Experiment! Beschouw je hun optreden als muziek, dan hoor je een mix van intuïtieve en weloverwogen klanken; akoestische, elektrische en elektronische instrumenten, urban ritmes en traditionele melodieën, vocale loops en gitaarsolo’s, en akoestische percussie-instrumenten. Beschouw je hun optreden als beeldende kunst, dan wordt je verrast door de beelden die de man achter de platenspeler oproept op basis van eerder opgenomen clips. Maar beschouw je klank en muziek als één geheel, dan sta je oog in oog met een blauwdruk voor de jazzoptredens van de toekomst.
05:22
Don Cherry's 'Multikulti'
Trompettist Don Cherry was een uitermate veelzijdig muzikant die zich in de loop der jaren een imposante verscheidenheid aan muziekstijlen eigen maakte, waarmee hij talloze musici heeft beïnvloed. ‘Multikulti’ is hier een goed voorbeeld van: tijdens deze show presenteert hij een nooit eerder gehoord mengsel van internationale stijlen, van mainstream jazz tot reggae, in zijn eerste samenwerking met de geweldige Peter Apfelbaum, één van 's werelds meest populaire jazzfestivalacts.
06:24
Jazz de Matosinhos and Sinfónica do Porto: Layas
30 minutes of... Orquestra Jazz de Matosinhos en Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música met Dirk Brossé als dirigent. Casa de Música is een groot concertgebouw in de Portugese stad Porto. Het werd ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas. Brossé, geboren in Gent, in 1960, is een veelzijdige componist en een gerespecteerde dirigent in de internationale muziekwereld. Op piano Jason Moran en J.A. Pereira de Sousa bespeelt de cello.